Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ons nieuwe drinkwaterproject wordt helemaal gefinancierd door onze nieuwe partner, de AFAS Foundation!! Graag delen we met jullie hoe dit tot stand is gekomen.
We hadden al aangekondigd dat we bezig waren met een aanvraag bij een groot fonds. We hadden veel tijd gestopt in de aanvraag en het maken van een aantrekkelijk filmpje (samen met ons nichtje Annet: nogmaals SUPERBEDANKT!), waarin we onze droom hebben gedeeld: dat alle dorpen in de provincie Alta Verapaz veilig drinkwater zouden hebben via een kraan voor de deur.
Begin mei kregen we het bericht dat we mee mochten doen aan de AFAS Challenge, een dag waarop een klein aantal stichtingen (7) hun project mogen “pitchen” (in 10 minuten) om kans te maken op het totaalbedrag voor het project. We waren enorm blij dat we door waren naar deze volgende ronde! Op 18 mei was het zover, en reisden we met z’n vieren (Pieter, Wieke, Gieljam en Esther) vanuit de verschillende hoeken van het land af naar het AFAS kantoor in Leusden. Na een presentatie van de AFAS Foundation voorzitter (Gerben Eversdijk) over wat de Foundation allemaal doet én waarom, begonnen de pitches. We wisten dat we als vierde aan de beurt waren, en met de minuut werden Gieljam en ik zenuwachtiger.. Er hangt immers zoveel van af!
We hadden als enige stichting een andere aanpak gekozen voor de presentatie: naast een PowerPointpresentatie met veel beeldmateriaal hadden we een puzzel gemaakt van karton. Deze puzzel bestond uit 4 stukken, die de 4 partijen voorstellen in dit project: de gemeenschap van Santa Maria Samilhá, onze partnerorganisatie Adicay, wij als Stichting Ayuda Maya én uiteraard de AFAS Foundation; het puzzelstuk dat de puzzel afmaakte. Bij het plakken van elk nieuw puzzelstuk vertelden we iets over de taken van de partner en hun rol in het geheel. Ook deelden we onze redenen waarom we AFAS hebben benaderd.

Een belangrijke reden was dat de AFAS Foundation stichtingen wil inspireren om groter te dromen. Samen met de AFAS Foundation kunnen we grotere stappen zetten om onze droom te realiseren! Ook hebben we een aantal kernwaarden gemeenschappelijk, zoals dat het project:

• een duidelijk begin en einde heeft (bij ons is de looptijd meestal 6 maanden);
  • een grote impact heeft (geen toelichting nodig, toch? ), en;
  • na afronding kan blijven voortbestaan (onze projecten zijn na afronding in handen van de gemeenschap, en zij ontvangen ook trainingen om het systeem zelf te onderhouden!)

Onze presentatie eindigde met een kort filmpje van een stel van het dorp San Marcos Chamil (afgerond project in 2019), dat vertelde wat voor impact het schone drinkwater heeft op hun levens en de gezondheid van hun kinderen.
Na de 7 presentaties genoten we van een heerlijke lunch in de AFAS cafetaria. Na de lunch ging het AFAS Foundation bestuur vergaderen over de gepresenteerde projecten. Zoals u zich kunt indenken zaten alle stichtingen nerveus te wachten. Gelukkig was er een beetje afleiding, want we waren wel allemaal nieuwsgierig naar elkaar geworden door de verschillende presentaties en konden leuk met elkaar kletsen. Toen we terug werden gehaald werd elke stichting één voor één naar voren geroepen om feedback te krijgen op het project en het bericht of ze wel of niet een donatie zouden ontvangen. Wij waren weer als vierde aan de beurt… (en ja, ook nu werden we met de minuut zenuwachtiger) We kregen allemaal woorden van lof, en vervolgens een cheque van €80.000! Onze projectleidster vanuit de AFAS Foundation, Myrthe Marquering, deelt het volgende over de samenwerking:
Uiteindelijk hebben 6 van de 7 stichtingen het bedrag ontvangen waar ze de aanvraag voor hadden ingediend. De zevende stichting kreeg een herkansing! Na de ‘uitreiking’ was het tijd voor foto’s buiten en een gezellige borrel. Het was een hele feestelijke dag, en wij zijn zo enorm blij met deze nieuwe samenwerking!!

En nu…? Doordat de AFAS Foundation het huidige project helemaal bekostigt, kunnen we verder gaan met fondsenwerving voor een nieuw project! Binnenkort gaan we met partner Adicay om de virtuele tafel om de ideeën te bespreken. Daarover binnenkort meer, via onze sociale media kanalen en in de volgende nieuwsbrief!

Bestuursleden gezocht!
Zoals velen van jullie weten bestaat onze stichting al sinds 2009 en zitten er in het huidige bestuur drie personen (Jan de Smidt en Pieter en Wieke Landman) die sinds de start de kar hebben getrokken, samen met Ineke de Smidt uiteraard. Ze hebben aangegeven dat ze het tijd vinden om het stokje over te dragen aan nieuwe bestuursleden, vandaar deze oproep!

Wat doet het bestuur?
Het bestuur is verantwoordelijk voor de fondsenwerving in Nederland, via verschillende kanalen (bijvoorbeeld vermogensfondsen, aanvragen bij kleine organisaties, verkoop op markten, etc.). We vergaderen ongeveer vier keer per jaar, deels fysiek en deels via videobellen. Gieljam Schutgens is de voorzitter van de stichting, Esther Schutgens-Kok de secretaris.
We zijn op zoek naar twee algemene bestuursleden en een penningmeester. Een algemeen bestuurslid denkt kritisch mee met al het reilen en zeilen van de stichting en helpt met de verschillende fondsenwervingsactiviteiten. De penningmeester is verantwoordelijk voor alle financiële zaken, waaronder het bijhouden van inkomsten en uitgaven, het financieel jaarverslag schrijven en het regelen van automatische incasso’s.
Wat voor vaardigheden zijn er nodig?
Het is vooral belangrijk dat u enthousiast bent over de stichting en de projecten die we uitvoeren! Voor de rol van penningmeester is het wel belangrijk dat u kennis heeft over (en het liefste ook ervaring met) financiële administratie. Ook zouden we het leuk vinden om iemand in ons bestuur te hebben die kan helpen met de online fondsenwerving, door bijvoorbeeld via sociale media (Instagram, Tiktok, etc.) berichtjes te plaatsen.

Hoeveel tijd kost het?
Dit ligt er deels aan hoeveel tijd u er in wil en kan stoppen. Er liggen genoeg ideeën om uit te voeren! Een online bestuursvergadering duurt tussen de 1 en 1,5 uur. Als we elkaar face-to-face ontmoeten brengen we meer tijd samen door omdat we dan ook samen eten. Tussendoor is er ook regelmatig contact via e-mail en Whatsapp. Er wordt van u verwacht dat u een actieve houding heeft en meedenkt én meehelpt om onze doelen als stichting te realiseren. Daarnaast proberen we elk jaar naar Guatemala af te reizen om afgeronde en mogelijke nieuwe projecten te bezoeken. Meestal vindt er dan ook een ‘inauguratie’ plaats van een project, écht een feest!

Nieuwsgierig?
Lijkt het u wat om in ons bestuur te komen, of heeft u eerst nog wat vragen? Neem vooral contact op met Esther via info@stichtingayudamaya.nl of 0610144048. Voel u ook vrij om deze oproep te delen!