Gieljam Schutgens - voorzitter
Jan de Smidt – alg. bestuurslid
Annika Noordink - algemeen bestuurslid
Annika Noordink – alg. bestuurslid

In 2019 zijn Gieljam en Esther Schutgens toegetreden tot het bestuur, lees onderaan deze pagina hoe zij in contact zijn gekomen met de stichting en wat hun drijfveren zijn. Sinds 2022 zet Annika Noordink zich in als bestuurslid, lees hier over haar motivatie én haar eerste sponsoractie waarmee ze in totaal €1.770 heeft opgehaald!

Nieuwe bestuursleden

gieljam esther ayuda maya
Gieljam Schutgens en Esther Kok

Een “match made in heaven”

Misschien kent u deze uitdrukking wel; “a match made in heaven”. Meestal wordt het toegepast om een stel te beschrijven dat zó perfect bij elkaar past qua persoonlijkheden of interesses, dat het een perfecte (hemelse) match lijkt. Op deze manier kijken wij naar onszelf in relatie tot Ayuda Maya en het werk dat Adicay uitvoert in Guatemala.

In januari 2018 verscheen er in het tijdschrift van Stichting Wilde Ganzen een artikel over het werk van Ayuda Maya en Adicay. Deze kregen we toegestuurd door Esthers moeder en na het lezen ervan zochten we meteen contact via de website.
Wat een prachtige organisatie, hier willen we graag meer over weten! Allereerst worden de projecten uitgevoerd in Guatemala, Gieljam’s geboorteland. Gieljam is half-Guatemalteek en heeft tot zijn 18de in verschillende Latijns-Amerikaanse landen gewoond.
We bezoeken elke 2 à 3 jaar Guatemala om te reizen en familie te bezoeken. Een tweede aanknopingspunt zijn de projecten zelf, ze zijn namelijk sterk gerelateerd aan onze beide achtergronden: civiele techniek met een focus op drink- en afvalwater (Gieljam’s opleiding) en gezondheidsvoorlichting en -promotie (Esther’s opleiding). Als laatste zijn de projecten gericht op een bevolkingsgroep waar we ons zeer mee begaand voelen.
Niet alleen betreft het een inheemse bevolking welke vaak niet dezelfde rechten en privileges ervaren als de rest van de bevolking, Gieljam kan zich als Maya afstammeling ook goed identificeren met deze groep. Daarnaast hebben wij ons in 2015 een jaar als vrijwilligers mogen inzetten voor de inheemse bevolking (de Wichí’s) in Noord-Argentinië.

… Genoeg redenen dus om contact te zoeken! Na een bezoek aan het bestuur in april 2018 hebben we besloten om bij onze eerstvolgende Guatemalareis (januari 2019) projecten van Adicay te gaan bezoeken. Dit was een hele mooie ervaring. We zijn zó gastvrij ontvangen, zowel door Adicay als door de bevolking. We hebben met eigen ogen mogen zien hoe goed de projecten worden uitgevoerd door de lokale partner Adicay.

Een antwoord op de vraag of we deel wilden uitmaken van het bestuur van Ayuda Maya was dan ook geen hersenbreker: wij gaan vol energie en zin deze “match made in heaven” aan!

We hopen dat u ons enthousiasme deelt en we kunnen (blijven) rekenen op uw hulp en inzet!
Heel hartelijk dank hiervoor!